يتشرف جاليري ١ بدعوتكم لحضور افتتاح معرض فردي للفنانة منال محاميد بعنوان وَقْعُ الغزال، يوم الثلاثاء ٧ شباط ٢٠١٧ من الساعة ٦ حتى ٨ مساء في جاليري ١.
قيّم المعرض د. حسني الخطيب شحادة
ويستمر المعرض حتى يوم الخميس ٩ أذار ٢٠١٧.
وَقْعُ الغزالِ
الغزالُ الفلسطينيُّ كان ولا زال جزءاً حاضراً من طفولتي. فقد كبرت في بيت عُلِّقَت في إيوانِهِ صورةَ والدي الفخور بجوار الغزال الفلسطينيّ. وهو ذات الغزال الذي اكتشفتُ في رحلةٍ عائليَّةٍ مع أطفالي أنَّ "أحدهم" قرَّر أنْ يُطلِقَ عليه اسمَ "الغزال الإسرائيليّ". وربما ليس صدفةً أنَّ الغزلانَ التي تواجدت في حديقة الحيوانات كانت في غالبيتِها مصابةً بمرضٍ فَرَضَ بترَ طرفِها، لتكملَ حالةَ التَّشويهِ التي فرضتها لعبةُ تبادل الأدوار وتهجين التسميات التي ترمي إلى خلق حالةٍ ثقافيَّةٍ وحضاريَّةٍ مشوهةِ الهويَّةِ تمهيداً لمسح الذّاكرةِ التّاريخيَّة.
إنَّه الكيانُ الإنسانيُّ والموروثُ الحضاريُّ... مقابل إقصاء الهويَّة وتشويه التَّعريفِ الذاتيّ المطبوع كالبصمة في شظايا الذاكرة الفرديَّة والجماعيَّة. هنا تتعقد لعبة تبادل الأدوار وربما تصبحُ الأخطرَ من كلِّ ما فكَّرنا فيه حتى الآن. لعبةٌ ترمي إلى محوِ الفوارق بينَ الحريَّة والعبوديّةِ وبينَ القاتل والضَّحيَّة، بينَ النِّضال والإرهاب وبينَ صاحب الأرض والمحتل، وحتى بينَ الموتِ والحياة.
ومع أنَّ الحديثَ عن الهويَّة يرتبط عموماً بصراعاتٍ ذات طابعٍ قوميٍّ أو دينيٍّ أو سياسيٍّ، إلا أنَّه في الحقيقة صراعٌ شخصيٌّ جداً، ويتعلق بالهويَّة الذَّاتيَّة لكلِ فردٍ بدءاً بالهويَّة السّياسيَّة والاجتماعيَّة وانتهاءً بالهويَّة الجنسيَّة. إنَّها المادةُ الوراثيَّةُ الأساسيَّةُ للفكر الإنسانيِّ الحرِّ والبصمةُ الفريدةُ في التّكوينِ البشريّ.
لذلك فإنَّ محاولاتِ احتواءِ الهويَّةِ مآلُها الفشل، بالرَّغمِ من التّجريدِ البصريِّ أو الآنيِّ للهويَّة وظهورها بأشكال تخالفُ حقيقتها الأوليَّة... إنَّها تلك البصمةُ التي لا يمكن لأحدٍ أنْ يغيرها. بل إنَّها فطرة الأشياء كما شاءت لها الأقدارُ أنْ تكون.
منال محاميد
من مواليد عام 1976 في قرية معاوية الفلسطينية، من قرى أم الفحم.
منال محاميد فنانة فلسطينية معاصرة تقيم في حيفا. حازت على شهادة الماجستير في الفنون الجميلة من جامعة حيفا في عام 2006، وذلك بفضل حصولها على منحة امتياز من الجامعة. بعد 4 سنوات، حازت على شهادة في علم وأمانة المتاحف من جامعة تل أبيب.
تعمل محاميد حالياً في وسائل متعددة، منها الفيديو والتركيب والرسم والتصوير. يقوم عمل الفنانة على إعادة تقييم الفهم الخطي للوقت، مع محاولات بائسة لإثبات أن كل ما في الوجود زائل. تجد الفنانة نفسها أسيرة الشعور بأن الحاضر يستبدل مكانها، كتذكير بحياة الإنسان العابرة. تحاول عبر أعمالها محاربة الرواية التي تدحض وجود الفلسطينيين والهوية الفلسطينية على حد سواء.
ترتبط أعمال الفنانة بوضوح برواية الرقص مع البوم لغادة السمّان، التي تناقش اعتبار هذا الطائر نذير شؤم في الثقافة العربية إضافةً إلى قوّة حاسة النظر لديه الأسطورية. تقدم الفنانة صور مختلطة مكوّنة من جسم البوم ووجه أنثى مدمجة في طبقة اسمنت ألوانها توّلد في ناظرها صورة حقل من الورود ينبع من أرض جافة.
ترشحت أعمال الفنانة محاميد لجائزة مؤسسة عبد المحسن قطان للفنان الشاب في عام 2002. وفي عام 2007، حازت على جائزة الفنان المقيم في مؤسسة دلفينا، كجزء من رواق بينالي الذي كان تعاوناً بين مؤسسة دلفينا ومؤسسة عبد المحسن قطان.
شاركت أعمالها في العديد من المعارض في لندن وشيكاغو ودسلدورف وحيفا ورام الله وأم الفحم وأريحا. وكان لها مشاركة في ما يزيد عن 50 معرض جماعي مثل "أنا من هنا" في تل أبيب، و "أنا من هنا 2" في حيفا، ومعرض منام. كما شاركت أعمالها في مهرجان قلنديا الدولي لعام 2014 بتنظيم مؤسسة الثقافة العربية في حيفا. وكان لها معارض فردية منها أنا من هنا/ جاليري أم الفحم 2012، دراي آيس/ تل أبيب، مؤسسة دلفينا/ لندن 2008، ولوف مي... لوف مي نوت/ جامعة حيفا 2007. إضافةً إلى ذلك، عرضت أعمال منال محميد في بيس اوف آرت/ألمانيا، جاليري تاونهاوس/القاهرة، كولتورهوست/ستوكهولم، آرت كولونيا 2007، بالما دو مالوركا، ومؤسسة دلفينا/ لندن-المملكة المتحدة. وأخيراً، شاركت أعمالها في إقامات فنية في المملكة المتحدة وألمانيا ومصر.
نتمنى أن نراكم!
ساعات الجاليري: يوميا من الساعة ١١ صباحا حتى ٦ مساء ما عدا أيام الجمعة.
Gallery One is pleased to invite you to the opening of the solo exhibition by artist Manal Mahamid entitled, The Tale of a Gazalle on Tuesday February 7, 2017 from 6:00 - 8:00 pm at Gallery One.
The curator of the exhibit is Dr. Housni Alkhateeb Shehada.
The exhibition will continue until Thursday February 9, 2017.
The Tale of a Gazelle
The Palestinian gazelle was and still is a part of my childhood. I grew up in a house where a photo on the wall showed my father, standing proudly next to the Palestinian gazelle. I saw the same kind of gazelle during a family trip with my children, only this time “someone” has decided to call this animal “the Israeli Gazelle”. It may be no coincidence that in this zoo most of the animals were contaminated with a disease that led to the amputation of their part. An image that reflects the case of distortion resulting from the game of role-exchange and names’ crossbreeding. A case that engenders a cultural and civilized state with an identity confusion paving the way to erase historical memory.
It is the human existence and the civilized patrimony… facing identity exclusion and distortion of the personal definition which is printed like a fingerprint in the remnant of the individual and collective memory. This is where the game of roles-exchange becomes complicated, maybe even the most dangerous idea we’ve thought of until now. A game that aims to erase all differences between freedom and slavery, the killer and the victim, resistance and terrorism, the indigenous and the occupier, even between death and life.
Identity is often linked to conflicts, that are either national, religious or political. However, the issue of the identity is a very personal one, creating a personal conflict only. It is related to self-identity for every individual, starting with political, social and finally sexual identity. It is the main hereditary substance for the free human intellect and the unique mark of the human existence.
Hence, any trial to contain identity will certainly fail… despite the visual or current abstraction of the identity and showing it in shapes that differ from its initial existence… it is that mark that no one can change, it is the instinct of things as they were destined to be.
Manal Mahamid
Born in "Moawia”, a Palestinian village of many in the Um El-Fahem area, in 1976.
Mahamid is a contemporary Palestinian artist residing in Haifa. She earned her Master’s in Fine Arts at the University of Haifa in 2006, which was made possible by obtaining a scholarship of Excellence from the university. She obtained a degree in Museology and Curation from the University of Tel Aviv four years later.
Mahamid works across multiple mediums, including video, installation, painting and photography. Mahamid’s work reassesses linear understandings of time, whilst making a hopeless attempt to pin down the ephemeral existence of all things. She is caught in the process of being constantly replaced by the immediate present, as a reminder of the transitory character of human life. She attempts to combat the narrative that negates the existence of Palestinians and their Palestinian identity as well.
Mahamid’s body of work is most notably related to Ghada Al Samman’s novel, Dancing with the Owl, which is discusses the bird’s rejection in Arab culture and its mythical powers of sight. Mahamid presents hybrid images composed of an owl’s body and a female face cast into concrete, whose colors call to mind a field of flowers sprouting through the hard surface.
Mahamid was shortlisted for the A.M Qattan Young Artist of the Year Award in 2002. She is a recipient of the 2007 Delfina Foundation's Resident Artist Award as part of the Riwaq Biennale, which was collaboration between the Delfina Foundation and the A.M. Qattan Foundation.
Her work has been part of several exhibitions in London, Chicago, Cairo, Dusseldorf, Haifa, Ramalah, Um El Fahim, Jericho in over 50 group exhibitions such as, Ana men Hona (I am from here) in Tel-Aviv, and Ana men Hona 2 in Haifa, Manam exhibition. She also exhibited her work as part of the Qalandiya International Festival in 2014, organized by the Arab Culture Association in Haifa. Her solo exhibitions include; Ana men Hona, Um El Fahem gallery 2012; Dry Ice, Tel- Aviv, The Delfina Foundation, London 2008; and Love Me… Love Me Not, Haifa University 2007. Additionally, her work has been exhibited at the Peace of Art, Germany; the Townhouse Gallery, Cairo, Egypt; the Kulturhuset, Stockholm, Sweden; Art Cologne 2007, Palma de Mallorca; and the Delfina Foundation, London, United Kingdom. She has also participated in residencies in the UK, Germany and Egypt.
We hope to see you there!
Gallery hours: Daily open from 11:00 am to 6:00 pm except for Fridays.