يسرنا في مركز خليل السكاكيني الثقافي دعوتكم لافتتاح المعرض " نصب تذكاري مقترح" للفنان كيسي أسبروث جاكسون وذلك في كراج المركز يوم الثلاثاء 1 آب في تمام الساعة 7 مساءً، ويستمر حتى تاريخ 30/8/2017
هذا المعرض هو الرابع والأخير في سلسلة المعارض البحثية "أحفوريات الرغبة صروح بلا دولة" للقيمتان ريم الشلة ولارا الخالدي، وبدعم من مؤسسة عبد المحسن القطان.
نصب تذكاري مقترح
في نيسان / أبريل 2016، تم تدشين تمثال برونزي ضخم لنيلسون مانديلا في "ساحة مانديلا" في حي الطيرة. وقد تم استلام هذا النصب التذكاري، كهديه من رئيس بلدية جوهانسبرغ لشعب فلسطين، باحتفال رسمي للدولة يزف تاريخ التضامن بين البلدين. وخلال هذا الحدث، يتسائل مصور في قرارة نفسه: لو كان تمثال ياسرعرفات قد أقيم في جوهانسبرغ، ماذا سيكون لون بدلته؟
وبعد ذلك بعام، أعلن مهرجان ثقافي في النرويج عن "مسابقة لاقتراح نصب تذكاري"، وذلك للاحتفال بالذكرى السنوية المائة لانطلاقه، ويسعى للحصول على مقترحات لنصب ستوضع في أماكن عامة. وقبل وقت قصير من الموعد النهائي، تقدمت مجموعة من طلبة الفنون بطلب عبر البريد الإلكتروني، باقتراح نسخة طبق الأصل من نصب مانديلا في رام الله، ليتم تثبيتها خارج مقر اتحاد الطلاب في تروندهايم في وقت لاحق من ذلك الخريف.
يتتبع هذا المعرض حياة هذا المقترح، لنصب لا يمكن له أن يكون.
السيرة الذاتية:
كيسي أسبروث جاكسون (1990، روتشستر) هو فنان ومخرج يسكن في تروندهايم ورام الله. قبل أن ينتقل إلى النرويج لمتابعة دراسة الماجستير في الفنون الجميلة في أكاديمية تروندهايم للفنون الجميلة، عمل محاضرا في برنامج الدراسات الإعلامية في كلية القدس \ بارد في أبو ديس. وتنطلق ممارسته الفنية عبر صورة الفيديو، لاستكشاف أساليب بديلة للتوثيق والتدريس والممارسة السياسية. وهو ينهي حاليا فيلما وثائقيا بالتعاون مع المخرج المشارك كرم علي.
*****
عن المشروع الكلي:
أحفوريات الرغبة: صروح بلا دولة
تقييم ريم الشلة ولارا الخالدي
بمشاركة الفنانين (حسب التتالي الزمني للمعارض):
نور أبو عرفة، رؤوف حاج يحيى وبكرية مواسي، بينجي بوياجيان وبهزاد خوسرافي، كيسي أسبروث-جاكسون
يخاطب هذا المشروع التّوتّر الّذي يثيره النّصب التّذكاريّ في فلسطين. نشهد مؤخّرًا على تحوّلات في الحكاية الوطنيّة وتمثيلاتها في المادة والتّجسيدات المختلفة. كيف يتمّ نقل هذه التّناقضات إلى الحيّز العامّ؟ تنبثق نظرتنا للمسألة من سبر السرديات ذات الطّابع الانعتاقيّ والمتغيّرة، بالإضافة إلى كشف رغبات سياسيّة معيّنة تجد لها مأوى في النّصب التّذكاريّ. يبدو أنّ تجمُّد هذه الرّغبات في النّصب التّذكاريّ يطرح حلولًا ونهايات لمسائل وأحداث تاريخيّة سياسيّة، مع ذلك، ليس بإمكانها الفرار من مواجهة حساسيّتها المفرطة تجاه تناقضاتها الذّاتيّة.
تتخّذ الكثير من الأعمال المشاركة في المشروع هيئة البحث الفنّيّ الذّي ينقّب في مواضيع ملموسة تدور حول هذه التّساؤلات؛ نادرًا ما يكون للأعمال هيئة البحث المتمَّم، ولكنّه ينجلي للزّائر من خلال عرض مواد بحث الفنانين على مدة خمسة أشهر متتالية. تلي هذه المرحلة سلسلة أخرى تعرض فيها أعمال فنية للفنانين السنة القادمة (2018).
يتطرّق المشروع الّذي تقدّمه نور أبو عرفة إلى المأزق النّاجم عن مواجهة السّرد الجماعيّ - الّذي يولّده المتحف كمؤسّسة - لذاكرة الفرد الّذي تعرّض للصّدمة؛ بينما يهتمّان بكريّة مواسي ورؤوف حاج يحيى باتّخاذ منحى مقارن يبحث في تشييد الذّاكرة حول أحداث عينيّة في التّاريخ الفلسطينيّ؛ بنجي بوياجيان وبهزاد خسرفي يطالعان عمليّة الانهيار الدّاخليّ من خلال البحث الدّقيق متعدّد المجالات حول النّصب التّذكاريّ لفلسطين في طهران؛ يتتبّع كيسي أسبروث-جاكسون مسار شخصيّات ثوريّة خُصّصت لها مشاريع نصب تذكاريّة وقد نُزعت من تربة موطنها الأصليّ واستولى عليها التّقارب السّياسيّ.
المشروع بدعم من مؤسسة عبد المحسن القطان
********
KSCC is delighted to invite you to the opening of the exhibition “A Monument Proposed” by artist Casey Asprooth-Jackson at the centre's garage on the 1st, August, 2017 at 7pm, and continues until 30\8\2017
The exhibition marks the fourth and last in Desires into Fossils: Monuments without a State, a series of exhibitions curated by Reem Shilleh and Lara Khaldi and supported by the A.M. Qattan Foundation.
A monument proposed
In April 2016, a two-story bronze statue of Nelson Mandela is inaugurated at “Mandela Square” in Al-Tireh. A gift from the mayor of Johannesburg to the people of Palestine, the monument is received with a state’s ceremony, celebrating the history of solidarity between the two nations. At the event, a cameraman wonders to himself: if a statue of Yasser Arafat were erected in Johannesburg, what color would his suit be?
A year later, a cultural festival in Norway has announced a “monument competition.” In celebration of its 100-year anniversary, UKA is seeking proposals for a public sculpture. Shortly before the deadline, a group of art students submit an application by email, proposing a replica of Ramallah’s Mandela, to be installed outside the student union headquarters in Trondheim later that Fall.
This exhibition traces the life of that proposal, for a monument that cannot be.
Casey Asprooth-Jackson (1990, Rochester) is an artist and filmmaker based in Trondheim and Ramallah. Before moving to Norway to pursue an MFA at the Trondheim Academy of Fine Art, he worked as a lecturer in the Media Studies program at Al Quds Bard College in Abu Dis. His practice departs from the video image, exploring alternative modes of documentation, pedagogy and politics. With co-director Karam Ali, he is finishing a feature documentary called Chopped.
About the project:
Desires into Fossils: Monuments without a State
A series of research exhibitions curated by Reem Shilleh and Lara Khaldi, prompted by the works of artists Noor Abu Arafeh, Bekriah Mawasi and Raouf Hajyahia, Benji Boyadgian and Behzad Khosravi, and Casey Asprooth-Jackson.
Desires into Fossils addresses the tension prompted by monuments in and about Palestine. Recently we have been witnessing shifts in the national narrative and its representations via images and embodiments. In what way are these contradictions transmitted to the public domain? Our perspective stems from looking at the changing emancipatory narratives and the capturing of certain political desires which nest in monuments. The congealment of these desires through monuments seem to resolve political issues and histories, however they cannot escape the vulnerability to their own contradictions.
Many of the artworks will take the form of artistic research into concrete cases around these questions, often not taking the form of finished work, but rather unfolding through exhibiting research material over different temporal installments. This phase will be followed by a second one where art works will be presented in 2018.
Noor Abu Arafeh’s project addresses the standoff between the forging of a collective narrative by the institution of the museum and the memory of a traumatised individual; while Bekriah Mawasi and Raouf Hajyahia undertake a comparative approach towards the construction of memory around particular events in Palestinian history; Benji Boyadgian and Behzad Khosravi are concerned with the process of implosion through the meticulous multidisciplinary research on the Palestine monument in Tehran; Casey Asprooth-Jackson follows a trajectory of revolutionary figures as monument projects dislocated from their national soil and appropriated by political affinity
The Project is supported by A.M. Qattan Foundation