يسرنا في مركز خليل السكاكيني الثقافي دعوتكم لافتتاح المعرض الأول من سلسلة عروض "أحفوريات الرغبة: صروح بلا دولة" وذلك في كراج المركز يوم الاثنين 3.4.2017 في تمام الساعة 6:30 مساء ويستمر إلى يوم الاثنين 24.4.2017.
We are delighted at Khalil Sakikini Cultural Centre to invite for the opening of the first exhibition of the series of exhibitions "Desires into Fossils: Monuments without a State" at the centre's garage at 6:30pm and continues until Monday 24/4/2017
*************************************************************
معرض بحثي # 1
نور أبو عرفة
كما لو أنّني لم أكن في هذا المكان من قبل
فيديو وعمل تركيبيّ بحثيّ
2016 – الآن
-
يستند الفيديو أحاديّ القناة على مذكّرات كتبها حسن مرتضى. فبعد فاصل زمنيّ استمرّ
مدّة 23 عامًا، يكتب مرتضى في مذكّراته من جديد. إنّ المحفّز إلى كتابة التّدوينة هي ملاقاة حسن لصورته بين حشد ما في إحدى اللّوحات المعروضة على حائط في متحف. بعدما هاجر من بلاده، لم يداهمه الحنين إلى ماضيه قطّ ولم يلتقط صورًا لنفسه، ممّا أرغمه على التّشكّك في ذاكرته الخاصّة: هل هي ذاكرة زائفة لأنّها تفتقد دليلًا مادّيًّا يبرهنها؟
يتفحّص العمل العلاقة بين الذّاكرة والصّدمة والعلاقة بين اللّامادّيّة والأرشيف. فمن خلال السّرديّة، الصّوت والشّاشة الفارغة، يحاول الفيديو أن يستدعي المرئيّات اللّامادّيّة للأحداث الّتي صادفها حسن.
حصلت نور أبو عرفة على شهادة البكالوريوس (BFA) في الفنون الجميلة من أكاديميّة بتسلئيل في القدس في 2011، وعلى الماجستير من قسم الفنّ في النّطاقات العموميّة في مدرسة كانتون فاليز في ساير (سويسرا) في 2016. تبحث أعمالها في الرّواية والتّاريخ، وترتكز في بحثها على كيفيّة توثيق التّاريخ وقراءته وإدراكه، وكذلك إمكانيّة توظيف المخيّلة مقرونة بالتّاريخ لتنبّؤ المستقبل. تعتمد أعمال نور بكثافة على الأرشيف الشّخصيّ والعامّ؛ وتظهر بوسائط متعدّدة تشمل الرّسم، التّصوير الفوتوغرافيّ، الفيديو، الأعمال التّركيبيّة، النّص المكتوب والأداء. شاركت نور أبوعرفة في بينالي الشّارقة الثّالث عشر في الإمارات العربيّة المتّحدة (2017) بالإضافة إلى ما يلي: مهرجان فلسطين الدّاخل والخارج، باريس (2016)؛ Kunsthal NORD، آلبورغ، الدّانمرك (2016)؛ Maxxx، ساير، سويسرا (2016)؛ The Mosaic Rooms، لندن (2016)؛ ميلان إكسبو (2015)؛ مهرجان القاهرة للفيديو (2014)؛ مسابقة الفنّان الشّاب، مؤسّسة عبد المحسن القطّان، رام اللّه (2014)؛ مؤسّسة المعمل للفنّ المعاصر، القدس (2014)؛ Tokyo Wonder Site، اليابان (2013)؛ مركز خليل السّكاكيني الثّقافيّ، رام اللّه (2012, 2013, 2014).
شاركت نور في عدّة إقامات فنّيّة: Cité international des arts في باريس (2013)؛ Tokyo Wonder Site (2012)؛ برنامج أشغال داخليّة، أشكال ألوان، بيروت (2011). حازت في 2014 على المرتبة الثّانية من جائزة مسابقة الفنّان الشّاب (مؤسّسة عبد المحسن القطّان).
***************
Desires into Fossils: Monuments without a State
Research exhibition #1
As if I have never been in this place before by Noor Abu Arafeh
video and research installation
2016 - ongoing
The one channel video is based on a diary written by Hassan Murtada. After a 23 year interval, Murtada writes in his diary again for the first time. The entry is prompted by Hassan’s encounter with himself among a crowd in one of the paintings installed on a wall of a museum. After he immigrated, he no longer felt nostalgia for his past, and he did not take any photographs of himself, which compelled him to doubt his own memory: might it be a forged memory since it lacks material evidence to prove it?
The work examines the relationship between memory and trauma, immateriality and archive. Through the narrative, sound and the blank screen, the video attempts to generate immaterial visuals of the events that Hassan has encountered.
Noor Abuarafeh received a BFA from Bezalel Academy, Jerusalem (2011) and an MFA from the Arts in Public Spheres Department, Ecole cantonale d’art du Valais, Sierre, Switzerland (2016). Her work explores fiction and history, focusing on how history is documented, read and perceived as well as the possibility of using imagination and history to predict the future. Heavily dependent on personal and public archives, the works of Abuarafeh appear in different mediums, including painting, photography, video, installations, written text and tour performances. Abuarafeh’s work has been exhibited at the 13th Sharjah Biennial, UAE (2017), Palestine In & Out Festival, Paris (2016); Kunsthal NORD, Aalborg, Denmark (2016); Maxxx, Sierre, Switzerland (2016); The Mosaic Rooms, London (2016); Milan Expo (2015); Cairo Video Festival (2014); YAYA Exhibition, Al Qattan Foundation, Ramallah (2014); Al Ma’mal Foundation, Jerusalem (2014); Tokyo Wonder Site, Japan (2013) and Khalil Sakakini Cultural Centre, Ramallah (2012, 2013, 2014).
Noor participated in residencies at the Cité internationale des arts, Paris (2013), Tokyo Wonder Site (2012) and Home Workspace Program, Ashkal Alwan, Beirut (2011). In 2014, she received second prize for the Young Artist of the Year Award (A. M. Qattan Foundation).
***************
عن المشروع الكلي:
أحفوريات الرغبة: صروح بلا دولة
تقييم ريم الشلة ولارا الخالدي
بمشاركة الفنانين (حسب التتالي الزمني للمعارض):
نور أبو عرفة، رؤوف حاج يحيى وبكرية مواسي، بينجي بوياجيان وبهزاد خوسرافي، كيسي أسبروث-جاكسون
يخاطب هذا المشروع التّوتّر الّذي يثيره النّصب التّذكاريّ في فلسطين. نشهد مؤخّرًا على تحوّلات في الحكاية الوطنيّة وتمثيلاتها في المادة والتّجسيدات المختلفة. كيف يتمّ نقل هذه التّناقضات إلى الحيّز العامّ؟ تنبثق نظرتنا للمسألة من سبر السرديات ذات الطّابع الانعتاقيّ والمتغيّرة، بالإضافة إلى كشف رغبات سياسيّة معيّنة تجد لها مأوى في النّصب التّذكاريّ. يبدو أنّ تجمُّد هذه الرّغبات في النّصب التّذكاريّ يطرح حلولًا ونهايات لمسائل وأحداث تاريخيّة سياسيّة، مع ذلك، ليس بإمكانها الفرار من مواجهة حساسيّتها المفرطة تجاه تناقضاتها الذّاتيّة.
تتخّذ الكثير من الأعمال المشاركة في المشروع هيئة البحث الفنّيّ الذّي ينقّب في مواضيع ملموسة تدور حول هذه التّساؤلات؛ نادرًا ما يكون للأعمال هيئة البحث المتمَّم، ولكنّه ينجلي للزّائر من خلال عرض مواد بحث الفنانين على مدة خمسة أشهر متتالية. تلي هذه المرحلة سلسلة أخرى تعرض فيها أعمال فنية للفنانين السنة القادمة (2018).
يتطرّق المشروع الّذي تقدّمه نور أبو عرفة إلى المأزق النّاجم عن مواجهة السّرد الجماعيّ - الّذي يولّده المتحف كمؤسّسة - لذاكرة الفرد الّذي تعرّض للصّدمة؛ بينما يهتمّان بكريّة مواسي ورؤوف حاج يحيى باتّخاذ منحى مقارن يبحث في تشييد الذّاكرة حول أحداث عينيّة في التّاريخ الفلسطينيّ؛ بنجي بوياجيان وبهزاد خسرفي يطالعان عمليّة الانهيار الدّاخليّ من خلال البحث الدّقيق متعدّد المجالات حول النّصب التّذكاريّ لفلسطين في طهران؛ يتتبّع كيسي أسبروث-جاكسون مسار شخصيّات ثوريّة خُصّصت لها مشاريع نصب تذكاريّة وقد نُزعت من تربة موطنها الأصليّ واستولى عليها التّقارب السّياسيّ.
سيرافق سلسلة معارض الأبحاث برنامج صوتيّ مسجّل يشارك فيه مفكّرون وفنّانون يعرضون تساؤلات حول مفهوم الصروح في سياقات مختلفة. وسيتوفّر هذا الأرشيف على موقع ساوندكلاود خاصّ بالمشروع يتمّ إطلاقه بعد المعرض الأوّل من السّلسلة.
المشروع بدعم من مؤسسة عبد المحسن القطان
*****
About the project
Desires into Fossils: Monuments without a State
A series of research exhibitions curated by Reem Shilleh and Lara Khaldi, prompted by the works of artists Noor Abu Arafeh, Bekriah Mawasi and Raouf Hajyahia, Benji Boyadgian and Behzad Khosravi, and Casey Asprooth-Jackson.
Desires into Fossils addresses the tension prompted by monuments in and about Palestine. Recently we have been witnessing shifts in the national narrative and its representations via images and embodiments. In what way are these contradictions transmitted to the public domain? Our perspective stems from looking at the changing emancipatory narratives and the capturing of certain political desires which nest in monuments. The congealment of these desires through monuments seem to resolve political issues and histories, however they cannot escape the vulnerability to their own contradictions.
Many of the artworks will take the form of artistic research into concrete cases around these questions, often not taking the form of finished work, but rather unfolding through exhibiting research material over different temporal installments. This phase will be followed by a second one where art works will be presented in 2018.
Noor Abu Arafeh’s project addresses the standoff between the forging of a collective narrative by the institution of the museum and the memory of a traumatised individual; while Bekriah Mawasi and Raouf Hajyahia undertake a comparative approach towards the construction of memory around particular events in Palestinian history; Benji Boyadgian and Behzad Khosravi are concerned with the process of implosion through the meticulous multidisciplinary research on the Palestine monument in Tehran; Casey Asprooth-Jackson follows a trajectory of revolutionary figures as monument projects dislocated from their national soil and appropriated by political affinity.
The series of research exhibitions will be accompanied by an audio recorded public programme with other practitioners and artists who explore questions around monumentality. This archive will live on a soundcloud account and will be launched shortly after the first exhibition.
The Project is supported by A.M. Qattan Foundation